Rozwój
przedsiębiorstw oraz towarzyszące mu zmiany w zakresie etyki
biznesu doprowadziły w latach 90. ubiegłego wieku do wyodrębnienia
zupełnie nowej formy działań organizacji- Społecznej
Odpowiedzialności Biznesu. Moda na CSR na początku XXI wieku
dotarła do Polski, a w ostatnich latach obserwujemy wzrost
zainteresowania tą tematyką. Czym jest Społeczna Odpowiedzialność
Biznesu i jakie działania obejmuje?
Idea
CSR
CSR jest coraz popularniejszą formą działalności firm źródło obrazka: www.promag.pl |
Czym
jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu? Uciekając do książkowych
definicji, można określić CSR (ang. Corporate Social
Responsiblity) jako koncepcję zakładającą dobrowolne
uwzględnianie w działalności przedsiębiorstw celów społecznych
i kwestii ochrony środowiska naturalnego przy czym aktywność ta
wykracza poza zobowiązania wynikające z powszechnie przyjętych
norm prawnych (za: Bieńkiewicz, 2008). W praktyce oznacza to
takie działania przedsiębiorstw, które w korzystny sposób
wpływają na otoczenie, w którym firmy funkcjonują. Mogą to być
m.in. działania na rzecz lokalnej społeczności (np. sfinansowanie
remontu świetlicy szkolnej), akcje proekologiczne (np. segregacja
odpadów albo wdrażanie polityki środowiskowej), kampanie
społeczne, programy dla pracowników (np. wsparcie dla osób
niepełnosprawnych, wyrównanie szans dla grupy 45+), wolontariat
pracowniczy i inne. Przykłady dobrych praktyk znajdują się w
dalszej części tekstu.
Społeczna
Odpowiedzialność Biznesu po polsku
CSR
w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność w Polsce, na
co wpływa kilka powiązanych ze sobą czynników. Po pierwsze- coraz
większa liczba zagranicznych korporacji lokuje swój kapitał nad
Wisłą, a wraz z nim przenosi na lokalny grunt zachodnie standardy.
Po drugie- działalność społeczną firm podchwytują media, co
pozwala na propagowanie dobrych praktyk i wyznaczanie nowych trendów
(a przy okazji czyni z CSR nieocenione narzędzie do promocji
organizacji). Po trzecie- rozwój etyki biznesu, a wraz z nim
docenienie budowania relacji z otoczeniem biznesowym i społecznym
firmy, niejako wymusza na menedżerach włączenie działań CSR do
polityki przedsiębiorstwa (w myśl zasady: skoro robią to wszyscy
nasi konkurenci, my też powinniśmy).
Trend
podchwycili także polscy politycy- w 2009 roku powołano Zespół do
Spraw Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, który jest
organem pomocniczym prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z informacją
dostępną na stronie Ministerstwa Gospodarki, do zadań zespołu
należą:
- Proponowanie rozwiązań dotyczących koordynacji działań poszczególnych organów administracji publicznej w zakresie promocji i wprowadzania zasad CSR.
- Analiza i wykorzystywanie doświadczeń oraz upowszechnianie dobrych praktyk innych państw w obszarze CSR, w szczególności narzędzi wypracowanych w ramach Europejskiego Sojuszu na rzecz budowania i wdrażania polityki CSR.
- Tworzenie warunków lepszej komunikacji oraz dialogu pomiędzy administracją, biznesem, partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących CSR.
Ministerstwo
Gospodarki wydało kilka publikacji, dotyczących Społecznej
Odpowiedzialności Biznesu (m.in. skierowany do małych i średnich
przedsiębiorstw Zrównoważony biznes- podręcznik dla małych i
średnich przedsiębiorstw), jednak nie jest jedyną instytucją,
promującą ideę CSR. Spośród wielu podmiotów można wymienić
chociażby: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Krajową Izbę
Gospodarczą, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem
Prywatnym, Akademię Rozwoju Filantropii, PKPP Lewiatan, Fundację
Komunikacji Społecznej, czy Centrum Etyki Biznesu (za: Bieńkiewicz,
2007). Liczba organizacji i stojący za nimi autorytet z pewnością
stwarzają odpowiednie warunki dla rozwoju CSR w Polsce.
Przykłady
dobrych praktyk
Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan w 2010 wydała
podręcznik metodyczny Dobra Praktyka CSR. Element strategii
firmy. Jednym z jego elementów jest wykaz przykładowych dobrych
praktyk, realizowanych przez przedsiębiorstwa działające w Polsce.
Zainteresowane pełną listą osoby odsyłam do publikacji, sam
ograniczam się do trzech moim zdaniem interesujących przykładów.
Podziel się posiłkiem to jedna z najbardziej znanych akcji nurtu CSR w Polsce |
Podziel się posiłkiem to akcja realizowana przez Danone od 2003 roku. Jej głównym celem jest walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Wraz z upływem lat, do Danone dołączyli partnerzy: Banki Żywności i Fundacja Polsat. Efekty ich działań (ogólnopolskie zbiórki żywności, część środków ze sprzedaży produktów Danone, koncerty charytatywne, na które 'biletami wstępu' są przyniesione produkty spożywcze) pozwoliły zorganizować ponad 9 milionów posiłków dla dzieci (dane na 2010 rok).
Bądź
EKO z TESCO to program
skupiający się wokół ochrony środowiska i postaw
proekologicznych. Oprócz ograniczenia emisji dwutlenku węgla w
sklepach, biurach i centrach dystrybucji, TESCO uruchomiło
internetowy portal ekologiczny, będący kopalnią wiedzy o tym, jak
chronić środowisko. Firma prowadzi również ekologiczną edukację
wśród dzieci i młodzieży w ramach działania TESCO
dla szkół (w 2009 roku
uczestniczyło w nim ponad 500 polskich szkół).
Polkomtel
Polska we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje w listopadzie 2008
roku uruchomił projekt 116111 Telefon Zaufania dla Dzieci i
Młodzieży. To inicjatywa, w ramach której wykwalifikowani
psycholodzy i pedagodzy udzielają pomocy młodym osobom,
potrzebującym wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Porady specjalistów
są bezpłatne, a numerowi 116111 poświęcona jest specjalna strona
internetowa, obsługiwana przez fundację, która oprócz
dostarczania informacji umożliwia m.in. anonimowe zadawanie pytań
on-line.
Właściwy
kierunek
Inicjatyw,
jak te, opisane powyżej, przybywa z każdym rokiem, a beneficjentami
firmowych działań są lokalne społeczności. Często to właśnie
one są inicjatorem i motorem napędowym działań- organizacje
starają się swoimi programami odpowiadać na potrzeby i sugestie
płynące z lokalnego środowiska, wspierając je swoją wiedzą,
technologiami i środkami finansowymi. Niezależnie od tego, co
kieruje menedżerami (głęboki altruizm, promocja firmy, wymagania
rynku?), uważam, że faktyczna, obejmująca lokalne środowisko
zmiana jest o wiele cenniejsza, niż odgórne, rządowe zalecenia i
programy. Weźmy przykład Orlików, których budowa pochłonęła
miliony z budżetu państwa. Projekt, który miał być skierowany
głównie do dzieci i pomóc wychować nowe pokolenie utalentowanych
sportowców, przerodził się we własną karykaturę. Widać to
zwłaszcza w małych miejscowościach, gdzie nie ma odpowiedniej
liczby trenerów przygotowanych do pracy z dziećmi, a po boiskach,
zamiast uczniów szkół, biegają popołudniami głównie panowie
koło czterdziestki(zwłaszcza z firm, które finansowo wspierały
samorząd i budowę obiektów). Choć założenia Orlików były
dobre, zyskaliśmy drogą zabawkę, która nie jest wykorzystywana
tak, jak powinna. Nie trafia więc w lokalną potrzebę i nie jest
odpowiedzią na konkretny problem. CSR- przeciwnie, stawia sobie za
główny cel lokalną zmianę, dlatego też to właściwy kierunek
dla organizacji, działających w Polsce. Być może dzięki
społecznej odpowiedzialności biznesu i programom, dopasowanym do
oczekiwań środowiska, możliwy będzie cywilizacyjno-społeczny
skok, na który bezkutecznie czekamy od lat.
Bibliografia:
Bieńkiewicz,
M. CSR and Competitiveness European SMEs' Good Practice. National
Report Poland (2007)
Bieńkiewicz,
M. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) jako narzędzie
budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw (2008)
Społeczna
Odpowiedzialność Biznesu w Polsce- raport Ministerstwa
Gospodarki
Dobra
Praktyka CSR. Element strategii firmy-
raport PKPP Lewiatan (2010)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz