poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Czym kompetencje 'twarde' różnią się od 'miękkich'?

Kiedy starasz się o konkretne stanowisko, pracodawca zawsze określa wymagania, jakie musisz spełnić, żeby w ogóle dostać szansę na rozmowę kwalifikacyjną. Twoje umiejętności i predyspozycje składają się na kompetencje. Niektóre z nich są nazywane 'twardymi', inne określa się jako 'miękkie'. Na czym polega różnica między nimi?


Kompetencje twarde

Skojarzenie z konkretnymi umiejętnościami technicznymi jest dobre. Przynajmniej częściowo. Na kompetencje twarde składają się: wiedza, umiejętności i doświadczenia, przydatne do wykonania określonej pracy. Najczęściej są udokumentowane certyfikatami i dyplomami, nadającymi Ci konkretne uprawnienia. Kompetencje twarde to m.in.: umiejętność obsługi specjalistycznych programów komputerowych, znajomość języków obcych, wiedza nabyta poprzez udział w szkoleniach.

Kompetencje miękkie

Dotyczą sfery psychospołecznej, odnoszą się do Twoich predyspozycji oraz postaw i zachowań w określonych sytuacjach. Kompetencje miękkie to zarówno umiejętność sprawnego zarządzania sobą w pracy (radzenie sobie ze stresem, motywacja, twórcze rozwiązywanie problemów), jak i skuteczne współdziałanie w grupie (asertywność, wywieranie wpływu i inspirowanie innych). Są bardziej uniwersalne, niż kompetencje twarde, nieco inaczej wygląda też ich nabywanie (choć oba wymagają wysiłku, ciężko porównać uczenie się od zera empatii i próbę opanowania programu rachunkowego).

Które kompetencje są istotniejsze?

Ciężko określić (o ile w ogóle jest to możliwe). Jeśli chcesz być świetnym pracownikiem, musisz być specjalistą w danej dziedzinie i umieć współdziałać z innymi. Nie mając potrzebnej wiedzy i umiejętności, nie odniesiesz sukcesu mimo tego, że potrafisz dogadać się z większością zespołu. Podobnie- cytując na wyrywki najświeższe publikacje i bez najmniejszej trudności sięgając do pamięci po wyniki badań- nie uciekniesz od konieczności kontaktu z ludźmi. Dlatego staraj się rozwijać oba rodzaje kompetencji. Najłatwiej o satysfakcję zawodową, będąc ekspertem potrafiącym zbudować dobre relacje z innymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz